Wskazówki dla autorów, zasady recenzowania artykułów
Wskazówki dla autorów publikujących w „Jagiellońskim Forum Europejskim"
- Materiały do druku przygotowane w edytorze Microsoft Word należy nadsyłać elektronicznie na adres e-mailowy: dariusz.niedzwiedzki@uj.edu.pl, jacek.kolodziej@uj.edu.pl lub adres pocztowy: ul. Jodłowa 13, 30-252 Kraków. W przypadku przesyłki pocztowej należy nadesłać 2 egz. znormalizowanego maszynopisu (1800 znaków na stronie) oraz tekst zapisany na dyskietce.
- Materiał powinien zawierać streszczenie w języku angielskim o objętości 1-1,5 strony znormalizowanego maszynopisu.
- Objętość artykułów i tekstów sprawozdawczych z badań nie powinna przekraczać 22 stron znormalizowanego maszynopisu (wraz z przypisami). Recenzje, polemiki i informacje nie powinny przekraczać 11 stron znormalizowanego maszynopisu.
- Przypisy powinny być umieszczone na dole strony i sporządzone według tego samego wzoru. Podajemy w nich najpierw w przypadku druków zwartych (książka) kolejno nazwisko(-a), inicjał(-y) imienia(-on) autora(-ów), tytuł pracy, miejsce i rok wydania, stronę(-y). W przypadku druków ciągłych (czasopisma) podajemy nazwisko(-a), inicjał(-y) imienia(-on) autora(-ów), tytuł artykułu, tytuł czasopisma, rok, kolejny numer oraz stronę(-y).
- Autor, z wyjątkiem poprawek sugerowanych przez Redakcję FE, nie ma możliwości udoskonalenia tekstu w toku jego wydawania. Prosimy zatem o przesyłanie materiału w postaci, którą autor uznał za ostateczną.
- Autor jest proszony ponadto o podanie:
- pełnego imienia i nazwiska,
- stopnia i tytułu naukowego,
- nazwy instytucji, w której jest zatrudniony,
- dokładnego adresu z numerem telefonu, faksu, e-mailu,
- krótkiej informacji biograficznej w języku polskim (100-200 słów).
- Każdy przesłany do redakcji artykuł jest recenzowany przez dwie osoby. Recenzenci powoływani są przez redaktowa naczelnego z grona specjalistów w zakresie problematyki artykułu.
- Redakcja nie zwraca autorom materiałów nie zamówionych.
Zasady recenzowania artykułów:
- Do oceny każdej publikacji powołuje się co najmniej dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki. W innych rozwiązaniach recenzent musi podpisać deklarację o nie występowaniu konfliktu interesów; za konflikt interesów uznaje się zachodzące między recenzentem a autorem:
- a) bezpośrednie relacje osobiste (pokrewieństwo, związki prawne, konflikt),
- b) relacje podległości zawodowej,
- c) bezpośrednia współpraca naukowa w ciągu ostatnich dwóch lat poprzedzających przygotowanie recenzji.
- W przypadku tekstów powstałych w języku obcym, co najmniej jeden z recenzentów jest afiliowany w instytucji zagranicznej innej niżnarodowość autora pracy.
- Autor(zy) i recenzenci nie znająswoich tożsamości (tzw. „double-blind review proces").
- Eecenzja maformępisemnąi kończysięwnioskiem co do odrzucenia, dopuszczenia pod określonymi warunkami (np. naniesienie wskazanych poprawek przez autora) lub dopuszczenia artykułu do publikacji.
- Zasady kwalifikowania lub odrzucenia publikacji i ewentualny formularz recenzencki sąpodane do publicznej wiadomości na stronie internetowej czasopisma lub w każdym numerze czasopisma.
- Nazwiska recenzentów poszczególnych artykułów nie sąujawniane; natomiast w każdym numerze pisma publikowana jest lista recenzentów zamieszczonych w nim artykułów.
Podstawy kwalifikacji/odrzucania publikacji:
- zawartość merytoryczna tekstu
- sposób ujęcia analizowanego problemu
- znaczenie teoretyczne i praktyczne
- metodologia
- osadzenie w literaturze przedmiotu
- spójność i przejrzystość koncepcyjna
- adekwatność kontekstu empirycznego
- wymiar analityczny i krytyczny
- niezależność formułowanych tez
- zakres i zróżnicowanie wykorzystanych źródeł
- warstwa edytorska tekstu
- jasność i jednoznaczność
- poprawność gramatyczna
- poprawność cytowań i przypisów